Innovasjon Norge: alle ansatte

Den som våger vinner

Kick-Off 2015 markerte kulminasjonen av omstillingsprosessen i Innovasjon Norge. For første gang i selskapets 10 årige historie, etter dets tyngste periode, kunne alle møtes «hjemme» i Oslo. Fordi det var det eneste fornuftige å gjøre!

Det var samling i bånn og triumf fra toppen på en gang. Etter å ha stått last og brast gjennom en knallhard periode med de emosjonelle utfordringer en omstillings- og nedbemanningsprosess bringer med seg, etter å ha mobilisert på tvers av landegrenser med Drømmeløftet for å definere fremtiden for norsk næringsliv, til lansering av ny merkevare og ny kurs for fremtiden, endelig var vi der.

Investering i egne ansatte

650 personer fra 36 land over hele kloden skulle for første gang møtes. Bli kjent ansikt til ansikt. Og sammen kjenne på hvordan det er å stå sammen. Det hele organisert og utført nærmest på egen hånd, der ansatte ved Oslo-kontoret fikk jobben som guider, og hvor også sceneunderholdningen kom fra egne ansatte. Selvfølgelig med toppledergruppen, for kvelden under aliaset Akersgatas Parlament, i spissen med sin pastisj over Ja vi elsker.

Hvorfor går et statlig selskap til det skritt å samle så mange mennesker over to dager? Hvorfor ikke bare jobbe som normalt, fordi det er enklest? Det korte svaret er så enkelt at det er klokt å investere i egne ansatte. Kultur spiser som kjent strategi til frokost, og uten en felles kultur, en felles «vi»-følelse, er det umulig å skape den fandenivoldskheten som må til for å gå den ekstra mila enda en gang.  For den første mila har mange allerede gått denne våren, og nå trengte vi å bygge et sterkt fundament å bygge videre på.

Få ting bygger bedre selskapskultur enn brasilianske og afrikanske kolleger som flashmob’er What does the Fox Say.

I god norsk 17.mai-tradisjon lagde vi vårt eget tog gjennom hovedstaden. I god norsk 17. mai-tradisjon øste regnet ned. I god norsk 17. mai-tradisjon sluttet regnet så fort toget var ferdig, for da var alle kliss våte uansett. Og i god norsk tradisjon viste vi fram hva vi er stolte av her hjemme. Naturen, kunsten og vikingene. I retur fikk vi helt nye impulser. Og tro meg – få ting bygger bedre selskapskultur enn brasilianske og afrikanske kolleger som flashmob’er What does the Fox Say.

Når de utenlandske kollegene var samlet benyttet også de muligheten til å møte forretningsforbindelser her hjemme. Å jobbe tett er mye lettere når en har et ansikt å forbinde med en person. Å ta den telefonen som gir de nødvendige avklaringer går mer smidig. Og norske kunder får tettere bånd med sine rådgivere i andre verdensdeler.

Vi bygger kultur og internkompetanse

Ikke minst fikk selskapet gjort en unik kompetanseoverføring som vi aldri hadde klart uten å samles. En hel dag ble viet interne seminarer, der fagressurser kurset kolleger i sine spesialfelt.  Og som også undertegnede erfarte på podiet, selv om utfordringer og muligheter svært ofte er like, inneholder spørsmålene en får fra f.eks indiske kolleger den uvante vinklingen som får en til å tenke nytt, og se ting fra andre vinkler.

Innovasjon skjer ikke om en gjør alt slik en alltid har gjort. Nyskaping får en ikke til i homogene, silobaserte miljøer som aldri møtes. Innovasjon Norges rolle er å være fødselshjelperen og rådgiveren som skal bidra til å løfte norsk industri- og næringsliv inn i framtiden. Vi heter Innovasjon Norge. Det forplikter. Ved å dra nytte av de ressursene vi har i et verdensomspennende apparat som sitter med idéer og erfaringer vi vanskelig finner ellers.

Vi gjør det ikke fordi det er lett, vi gjør det fordi det er vanskelig, og helt nødvendig. Fordi den som våger vinner.


Foto: Tom Hansen / Innovasjon Norge

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.