Employer branding: La ansatte bygge omdømme

Hvordan er det å jobbe der da? Spørsmålet har du fått mange ganger, men tenker du over hva du svarer? Valøren på det du sier de neste 10 sekundene sier det meste om hvorvidt virksomheten lykkes med sin employer branding.

To måneder inn i min nye jobb i Innovasjon Norge møtes også jeg stadig vekk av spørsmålet om hvordan det er på jobben. Jeg har nå vært her lenge nok til å gjøre meg opp en mening, samtidig som jeg har fått passe avstand til min gamle arbeidsgiver til å trekke noen sammenliknende linjer. De bilder jeg tegner er like viktig for den merkevaren begge selskapene prøver å bygge som arbeidsgiver.


Employer branding:
Fellesbetegnelse på de aktiviteter et selskap gjennomfører for å kommunisere hva som gjør nettopp dette selskapet til en attraktiv arbeidsplass. Dette gjelder både overfor eksisterende ansatte og potensielle nye medarbeidere. (Store Norske Leksikon)

Personmerkevare som omdømmebygger
De som lykkes med sin employer branding driver en merkevarebygging både overfor eksisterende og potensielle medarbeidere. Dette bidrar til å trekke attraktive kandidater til selskapet, og kan således være viktige mekanismer for å posisjonere seg for rekruttering, fornying og innovasjon. Dette er viktige egenskaper både for å oppnå en skapende bedriftskultur og lønnsom butikk.

Jeg har tidligere skrevet om Personal branding og bygging av egen person som en merkevare. Men kan en se personlig merkevarebygging også som en del av arbeidsgivers merkevarebygging?

Anita Krohn Traaseth er med sin Tinteguri-profil kanskje det mest synlige eksempelet der person i stor grad har blitt selskapets ansikt utad. Ved å være tydelig og fronte annet enn bare sølvgrå datamaskiner har hun skapt en oppmerksomhet som når mye lenger enn HPs markedsføringsmaskin, og også på andre arenaer. Ingeborg Volan er eksempel på hardcore fagperson med innsikt som for mange har vært viktigere å følge enn Gambit HK. Om en titter på eksempler fra offentlig sektor ser en for eksempel at en ikke følger Sarpsborg kommune på Twitter, men Pål Nilsen.

Utfordring og døråpner
Utfordringen kan komme når sterke personmerkenavn skifter arbeidsgiver. Ingeborg Volan gikk fra Gambit HK til NRK, og med det mistet Gambit HK sin kanskje mest profilerte og viktigste stemme utad på sosiale medier, spesielt i kombinasjon med offentlig sektor. Og hvem jobber egentlig denne allstedsnærværende Hans-Petter Nygård-Hansen for?

For noen er det en problemstilling at ansatte som i seg selv er sterke merkevarer stjeler synlighet fra virksomheten, selv om dette i utgangspunktet burde være positivt for butikken. For selskaper som har kjente personprofiler som motivator for å velge ens tjenester burde dette være uproblematisk. Personens renommé er døråpneren, men det er jo fortsatt firmaet som leverer tjenesten, og om denne utføres godt er det firmaet som blir leverandør og mental assosiasjon for kunden. De kundene som allerede har sine primære relasjoner til firmaet som merkevare er også alt såre vel for både salgssjef og markedssjef.

Ikke alle selskaper klarer å ha så tydelige personmerkenavn blant sine ansatte. Det fordrer en ildsjel som velger å bruke tid, har kapasitet og evner å være en tydelig figur med relevant innhold. Å differensiere seg fra sine konkurrenter er hovedutfordringen i jakten på de beste hodene.

Employer branding på LinkedIn
Det har i høst gått en debatt på hvorvidt det er positivt eller negativt at ansatte har profiler på LinkedIn. Negativt i betydningen risiko for å miste gode ansatte som synliggjør sin kompetanse, positivt i betydningen at gode LinkedIn-profiler blant selskapets ansatte er en del av arbeidsgiverens employer branding.

Å nekte ansatte å bygge egen merkevare skaper imidlertid ikke stolthet. Å nekte talenter å legge ut CV på LinkedIn skaper ikke lojalitet. Å skjule ressurspersoner fra markedet skaper ikke begeistring hos kundene. For vi vil alle ha mennesker å forholde oss til, ikke firmalogoer.

Undersøkelser viser at kunnskapsarbeidere leverer best kvalitet når de får jobbe autonomt og selv velge egne løsninger. Med andre ord, der arbeidsgiver tør å slippe taket og lar den ansatte bruke av egen kreativitet for å løse oppgaver. Dette stiller nok høyere krav til ansettelsesprosesser og kompetanse, men med et team av dyktige mennesker som får sette sitt personlige preg på jobben får kunden mer enn bare firmalogoen som leverandør.

Hvilket bilde ansatte, kunder og andre har av ditt selskap som arbeidsgiver hviler mye på omtale gitt av de med kjennskap til selskapet. Og ingen har bedre kjennskap til selskapet enn de som jobber der selv. Og når det gjelder valør i svaret på spørsmålet om hvordan det er å jobbe der du jobber: Hva tror du?

Foto: MissTraceyNolan

16 comments

    1. henry pote, seu acreditadeiro. O que ainda faz com que isto não tenha estourado de vez é mesmo a capacidade de encaixe que temos. enfim, nada dura para sempre.boas interrupções de lavoro para todos

    2. “This is the true joy of life: the being used up for a purpose recognized by yourself as a mighty one; being a force of nature instead of a feverish, selfish little clot of ailments and grievances, complaining that the world will not devote itself to making you happy.” – George Bernard Shaw

    3. gerçekten güzel olmuş şiir sallama konusunda sallamak değil duygularını dökmek desek daha iyi olur sanki..bende şiir yazıyorum kısacası duygularımı beyaz sayfalarla paylaşıyorum..devam etmelisin yazmaya ..!

    4. Me añado al problema de querer cambiar el diccionario pero no tener la opción “change primary dictionary”.En mi modelo la opción cambiar el diccionario por defecto. Me deja poner uno para ingles y otro para español pero mi Kindle solo usa el español y el ingles se niega a usarlo aunque me de deja seleccionarlo como diccionario.Tengo el kindle configurado en ingles y aún asi.Gracias por cualquier posible solución.

  1. Å ta vare på sitt omdømme er blitt utrolig viktig. Være seg firma eller privatpersoner så er det alltid viktig å svare på kritikk eller spørsmål. Som privatperson må en nesten være klar over at nesten 90% av alle gjør et søk etter deg om ditt navn dukker opp noen plasser. Det kan være alt fra en stillingssøknad eller ved evt. kjøp/salg av noe.

  2. Attractive component of content. I just stumbled upon your
    web site and in accession capital to say that I acquire actually enjoyed account your blog posts.
    Anyway I’ll be subscribing to your augment or even I achievement you get admission to
    persistently rapidly.

  3. Excellent pieces. Keep writing such kind of information on your blog.

    Im really impressed by it.
    Hi there, You have done an excellent job. I will certainly
    digg it and in my opinion recommend to my friends.
    I am confident they’ll be benefited from
    this site.

  4. Just want to say your article is as surprising. The clearness in your post is simply nice and
    i could assume you are an expert on this subject. Fine with your permission allow me to grab your
    RSS feed to keep updated with forthcoming post. Thanks a million and please carry on the gratifying work.

Legg igjen en kommentar til kreditrechner kreditzeit Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.