Facebook har nå over 1 milliard brukerprofiler.

Facebook forandret vår verden

Når Facebook nå fyller 10 år er det naturlig å se på hvordan nettsamfunnet har forandret verden vi lever i. Facebook har definitivt vært en sentral faktor for vår oppfatning av kommunikasjon, teknologi og relasjoner til omverden. Ikke bare rundt hvordan vi agerer i sosiale medier, men også digitaliseringen av hele samfunnsstrukturen og hvordan internett nå regnes som infrastruktur på linje med vei, strøm og vann.

Nå skal ikke Facebook få kreditt for å drive samfunnsplanlegging og bredbåndsutbygging. Da world wide web eksploderte på tidlig 1990-tall, omtrent ti år før Facebook dukket opp, var dette et sted for spesielt interesserte. Webben gikk imidlertid gjennom sin klassereise, og vokste både i anseelse, innhold og utbredelse. Da de sosiale mediene senere kom, ble de avfeid som tull og fjas, men også de gikk gjennom sin klassereise med lav anseelse i tidligfasen, for etter hvert å bli navet i mye av vår kommunikasjon.

Facebook har nå over 1 milliard brukerprofiler.

Facebook har nå over 1 milliard brukerprofiler.

Før Facebook hadde vi ikke noe kanal som muliggjorde det vi i dag refererer til som viral spredning. Vi hadde nettsamfunn før Facebook, men vi har aldri sett noe nettsamfunn med den penetrasjonen som Facebook har i dag. Den første spredningen gikk gjennom ryktebørser og anbefalinger, de eldre generasjoner lærte av de yngre. Trafikkdriveren i den første fasen var å finne igjen gamle kjente, med en iboende nysgjerrighet på hvor de var i sine liv. Dette var motoren som drev Facebook mot sin første vekstfase. Facebooks grunnleggende funksjon, å la hvem som helst opprette, kommentere og like innhold, satte Jakob Nielsens 90-9-1-modell på prøve. Brukerne lærte at de selv kunne være med å skape innhold på nett, ikke bare nerdene som programmerte og regjerte over egen server.

Facebook introduserte tjenester på nett også for de gruppene som ikke var vant til å bruke nettjenester tidligere.

Sosiale medier generelt, og Facebook spesielt, bidro med dette til å ufarliggjøre teknologi for folk flest. I hvert fall til å glemme teknologien som lå i bunnen av elektronisk kommunikasjon. Etter hvert som en ble komfortabel med å bruke Facebook, var terskelen langt lavere for å benytte andre tjenester på internett. Digitalisering av samfunnet hadde selvsagt tvunget seg fram uansett, men Facebook introduserte tjenester på nett også for de gruppene som ikke var vant til å bruke nettjenester tidligere. De aller fleste har i dag blitt komfortabel med å utføre også andre tjenester på nett, og nå klarer hvem som helst å bestille flybilletter, betale regninger og endre skattekortet sitt online.

Vi har i dag en infrastruktur diktert av kravet om alltid å være online. Vi får fiber i hvert hus med trådløs nettilgang som sikrer alle beboere sømløs internettilgang. Ute beveger vi oss kontinuerlig gjennom både offentlige og kommersielle trådløs-soner, i tillegg har vi både 3G- og 4G-oppkoblinger med lynraske nett på våre mobile enheter. Avmystifisering og ufarliggjøring av digitale tjenester har bidratt til å endre hele vår adferd. Dette, kombinert med økt kjøpekraft og tilgang på anvendelig teknologi, har gitt oss denne revolusjonen.

Mange vil i disse dager skrive om fenomenet Facebook, med en rekke innfallsvinkler. Det var Facebook som bidro til å få store grupper hekta på nett. Det var Facebook som ufarliggjorde mye av dagens teknologi for allmennheten, og ga oss en læringsarena for å forstå elektroniske relasjoner og sosiale medier.

Facebooks viktige posisjon for vår daglige kommunikasjon gjør det vanskeligere for folk helt å forlate nettsamfunnet. Om Facebook innehar en like sterk posisjon om 10 nye år er umulig å si, selv om historien viser at de fleste store faller til fordel for disruptive innovasjoner som løser oppgaver lettere, billigere eller mer anvendelig for folk. Men at vi fortsatt har arenaer for nettbasert relasjonsbygging og personalisering er jeg sikker på.

Gratulerer med 10-årsdagen Facebook – lykke til på ferden videre.
[do_widget id=synved_social_share-2]

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.