MobileVideo

Sier video mer enn 24.000 ord?

Det digitale skiftet har allerede tatt vårt innholdskonsum godt på vei fra print til skjerm. Selv om vi i mange år har hatt alle multimediale muligheter for å formidle budskap, har tekst vært den primære formen. Dette bildet endrer seg nå, og video er langt mer dominerende for hvordan vi konsumerer innhold. Både for business og pleasure.

Nå har hver av oss telefoner som raskt og godt fanger innhold på video. Vi er våre egne innholdsprodusenter. Enten det er små tullevideoer bare ment for venner, tilfeldig filming av hendelser som ender opp på TV2-nyhetene, eller som gjengivelse av faglig innhold på jobb. Vi bruker video for å videreformidle innhold og stemninger.

I 2013 lagde vi tre musikkvideoer. I løpet av 2015 produserte vi 70. Det er et godt bilde på revolusjonen, og det er bare begynnelsen.
Bjørn Rogstad, Universal Music

Former begrepene
Alle de store sosiale kanalene inkluderer muligheter for video, og noen kretser tettere rundt video enn andre. Youtube er opplagt å tenke på da, og for de yngre generasjoner er «youtuber» en helt valid yrkesbetegnelse. Snapchat har allerede 1.8 millioner brukere bare i Norge, og fungerer aller best når historiene pakkes inn i korte videosnutter. Norske Vibbio ser et marked for korte videoer, og tufter sin forretningside på å lage korte kvalitetsvideoer på max ett minutt. Eller «en vibbio», som de allerede omtaler disse snuttene som.  Og så får vi se da om Wonderloops konsept med videobaserte profiler får et oppsving i tiden som kommer?

Giganten Facebook, som er allstedsnærverende, har allerede rullet ut Facebook Live for alle brukere, som gir mulighet for live streaming direkte ut i egen feed. Your business story lar deg uhyre fort lage en kort presentasjonsvideo av utvalgte bilder i egen Facebook-side. Facebook er samtidig tydelig på at video blir viktigere for dem, og vi må anta at video får sterkere prioritet i kampen om synlighet. Og om noen skulle være i tvil – at Facebook har meldt sin interesse for streamingrettighetene til NFL i USA sier noe både om levende bilders aktualitet, samt hvor stor Facebook nå begynner å bli.

Visuell formidling
Hvordan påvirker det oss som både bruker og konsumerer innhold gjennom alle disse kanalene? Som privatpersoner er gjerne overgangen glidende. Vi tar i bruk og leker med formater nærmest uten å tenke over det. Blar en bare ett år tilbake ser man en helt annen, langt lavere frekvens i bruk av video. TV-tittingen er i mindre grad lineær, men samtidig arrangeres temakvelder der medievitere foredrar om kommende sesongs TV-serier.

For bedrifters adapsjon av nye formater ser man gjerne en forsinkelse, men også her ser vi mange aktører som er på. Gjensidige fikk velfortjent ros for å gå ut med sin Snapchat-filosofi, til inspirasjon for mange, oss i Innovasjon Norge inkludert. Innovasjon Norge lanserer for øvrig om ikke lenge en ny løsning for å søke Etablerertilskudd, og baserer all viktig informasjon her på nettopp video. Å streame allmøter internt, og større arrangementer eksternt har blitt ren hygienefaktor. Samtidig leker vi med tanken på bruk av video i nye, mindre formelle former.

Film er bombardement av inntrykk og informasjon. Et bilde sier mer enn 1000 ord. Om påstanden 24 ruter i sekundet da sier mer enn 24.000 ord stemmer, avhenger selvsagt av innhold, formidling og kvalitet. Noen ganger er video primær budskapsbærer, andre ganger ren støttefunksjon. Men at visuell formidling og egen bruk av video blir viktig, er en tydelig trend vi bare må begynne å trene på.

Og deretter kommer VR…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.