Rake pucker fra gründere, entreprenører, intraprenører og start-ups - det er Gründerbloggens misjon.

Slik skapte vi Gründerpulsen

Av gründere, for gründere. En blogg, der vi inviterer de beste stemmene til å skrive godt og nyttig innhold som andre i liknende faser kan lære av. Innovasjon Norge skal bare være tilrettelegger. Ikke noe corporate propaganda, ingen forhåndsbestillinger, ingen tidstyver. Omtrent slik var pitch’en som ble gjort internt.

– Hvorfor spør dere meg om dette, var responsen fra Anita Krohn Traaseth. – Selvsagt skal vi gjøre det! Vi kaller den Gründerpulsen. Bruk nettverkene deres, men sørg for at alle invitasjoner til å bidra er helt transparente, synlig for alle. Sørg for at det blir landets beste gründerblogg. Og gjør det kult! Og forresten – skriv en bloggpost om hvordan dere jobbet!

Omtrent slik var responsen fra sjefen. Den pleier å være slik fra en som av prinsipp heller ser bevegelse med feiltrinn enn stillstand. Å gjøre Gründerbloggen var imidlertid ikke noe feiltrinn. Tvert i mot.

En ide blir født

Ideen ble først luftet for Jeanett Sandmo i Innovasjon Norge. Da skrev vi midten av november, og vi skulle holde krasjkurs i Twitter for en gruppe på Gardermoen. Inspirert av PRPrat.no, som jeg selv skriver for, hadde jeg tenkt på ideen om en gründerblogg, der vi har et panel av skribenter fra gründermiljøene til å skrive. Diskusjonen med Jeanett forløp som fødselshjelper for hvordan vi kunne gjøre dette.

Anita Krohn Traaseth hadde tyvstartet sin jobb som administrerende direktør i Innovasjon Norge med å invitere til twitterdugnad om hvordan Innovasjon Norge kunne gjøre en bedre jobb. Dette ble siden fulgt opp med speed dates med næringslivet. Rake pucker, kalte hun det, der vi fikk direkte tilbakemeldinger om hva vi kunne gjøre bedre. Gründerpulsen skulle bli forlengelsen av dette – der vi tilrettela en blogg der vi sørget for informasjons- og erfaringsdeling uten av vi satt som filter og tidstyv i midten. Av gründere, for gründere.

Vi er med!

– Kjør på, dette er nok i Anitas ånd, var responsen fra kommunikasjonssjef Elisabeth Morthen, dagen etter. Dette var fredag. Påfølgende mandag hadde Anita gitt tommel opp, og vi var i gang.

– Vi er med, sa Kjartan Slette i Unacast. Han var første eksterne part vi luftet idéen for over telefon. Unacast hadde allerede profilert seg godt gjennom egen blogg hos E24, og hadde noen erfaringer med gründer- og blogglivet i en profilert kanal. Derfra kjørte vi på med åpne invitasjoner.

Vi startet med å sikre oss domenet, grunderpulsen.no, og registrerte navnet på Facebook og Twitter.  En brainstorm-session med Jeanett ga oss raskt gode navn vi ønsket å ha med, og invitasjoner ble sendt som tweets. En tweet på 140 tegn gir ikke rom for lange innføringer i hva vi ønsket å gjøre, og vi var bevisst litt kryptiske. Heldigvis – alle vi kontaktet var likevel positive!

twitter_halvor

Invitasjoner til bidragsytere ble sendt på Twitter.

 

Planen for Gründerpulsen var fortsatt ikke så mye mer enn pitchen du leste i toppen av dette innlegget. Vi var helt bevisste på at vi ønsket rollen som tilrettelegger – ikke bestiller. Juleferien stjal noen uker der vi måtte la prosjektet hvile, men i begynnelsen av januar hadde vi første workshop med inviterte bidragsytere, og en påfølgende noen uker senere, 23. januar. Disse ga oss verdifulle innspill rundt organisering og forventninger. Men best av alt – alle tente på idéen og alle ønsket å være med videre.

Bloggerne bestemmer

1. februar gikk Gründerpulsen på lufta der Anita ønsket velkommen. Ikke en krone hadde blitt brukt på å forme bloggen, alt gjort som dugnadsarbeid. Ingen konsulenter, ingen honorarer. Do it yourself.

Onsdag 3. februar kommer første bloggpost fra ekstern skribent. Toril Nag og Dagfinn Wåge fra Lyse-konsernet åpner ballet. I de påfølgende ukene vil det renne på med flere poster fra bloggerne. Hva som kommer aner vi ikke – det er helt opp til hva bloggerne selv ønsker å sette på dagsorden. Alt vi vet er at det vil være relevant.

Relevant for andre gründere, entreprenører, intraprenører og start-ups. Relevant for regjering og maktpersoner. Og ikke minst – relevant for oss i Innovasjon Norge. Vi har nemlig tenkt å lære litt vi også!

 

Gründerpulsen :
Gründerpulsen finner du på www.grunderpulsen.no, der du også kan se hvilke bloggere som vil bidra fremover. Facebook-siden til Gründerpulsen finner du på facebook.com/grunderpulsen.

2 comments

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *