Eksempler på apper som løser oppgaver for bruker: UT.no, WiMP, Geocaching

Hvorfor du IKKE trenger en app!

Får du ikke nok brukere til å lese innholdet på nettsiden din? Når du ikke målgruppen din? Da skal du i hvert fall IKKE lage en app. Her forteller jeg deg hvorfor.

Scenarioet der en ikke når ut med budskapet sitt, og i særstilling de en mest ønsker å nå, er helt klassisk. Veldig ofte er denne målgruppen ungdom, som en ikke har noe strategi for å nå.  Annet enn å lage en app, for det er jo så trendy med apper, ungdommen forstår språket, og da løser alt seg. Feil. Helt feil. Tvert i mot så vil en app ofte bare være et nytt hinder mellom deg og målgruppen din.

Det offentlige bruker millioner på apper ingen vil ha
E24

For å ta oppsiden først: app’er er helt fabelaktige å bruke der innhold eller funksjonalitet gir merverdi eller løser en oppgave for bruker, der bruk av PC eller tilsvarende ikke er hensiktsmessig. Der man har bruk for data i fart, gjerne kombinert med geolokasjon hvor innhold er tilpasset kontekst. Når en er ute og går i skog og mark er f.eks NRKs UT.no utmerket å ha, der faktainformasjon om turen kombineres med interaktive kart med anbefalt rute plottet inn, samtidig som du får sanntidsinformasjon om hvor du selv befinner deg på kartet. WiMPs app gir deg favorittmusikken din når du er på farten. Det ville ikke vært like praktisk å spasere opp Karl Johan med en åpen laptop for å høre favorittmusikken din. Og selvsagt – Facebook, som lenge slet med sin mobile strategi, men som sannsynligvis er vår mest brukte app.

Med andre ord – app’er funker omtrent som disruptiv innovasjon:

De er uslåelige når de løser en oppgave som bruker ønsker å løse, men ellers ikke får løst på en god måte. At den samme brukeren som ikke leser innholdet ditt i utgangspunktet ikke ønsker å lese det, løser du ikke med en app.

App ekstra hinder

Alle som har jobbet med IT eller kommunikasjon vet at det finnes et uendelig mye større behov for å presentere innhold enn det finnes etterspørsel for å konsumere dette innholdet. Alle ønsker å fortelle verden sitt budskap, og alle vil ha det i store bokstaver godt synlig på forsiden. Hadde vi praktisert informasjonsformidling på den måten måtte vi alle plassert hele lagerbeholdningen i utstillingsvinduet. Noen ganger må en bare erkjenne at det en selv brenner for ikke nødvendigvis har den store leserskaren der ute. Gruppen blir ikke større om innholdet pakkes inn i en app.

Som nevnt innledningsvis, en app vil utgjøre et ekstra hinder mellom deg og målgruppen din. Hvorfor det? For det første må du utvikle denne app’en, og da lander en direkte i plattformdiskusjonen. En app laget for iPhone fungerer nemlig ikke for de med andre telefoner.  For å nå alle må en derfor utvikle app både for iOS, Android og Windows-telefoner. Når det er gjort må app distribueres til brukerne – de må med andre ord både bli fortalt om app og deretter både ønske og klare å laste ned app til sin telefon. Du har allerede nå svidd av kroner på å nå enda færre enn du nådde tidligere, som egentlig ikke ønsket å lese innholdet ditt til å begynne med.

Responsiv design

Dersom innholdet primært består av informasjon, uten ekstra funksjonalitet for de som er ute i fart, er en mye bedre strategi å satse på responsivt innhold. Det vil si, der presentasjonen av innholdet tilpasser seg enheten bruker benytter for å lese ditt innhold. I praksis vil det si at din ordinære nettside stables annerledes for bedre presentasjon på mindre skjermer. Du kan samtidig gjøre noen grep med hvilken informasjon du viser i mobilutgaven. Kanskje du ikke bare fjerner innhold, men av og til legger til innhold.

Det er mer sannsynlig at en bruker er i fart når en surfer din informasjon med mobiltelefon enn når den samme brukeren benytter laptop eller stasjonær PC. IKEA kan f.eks velge å vise hvor på lageret du skal gå for å hente BILLY-modulen du er på jakt etter når du ser nettsider på liten skjerm, og skjule dette når du er på stor skjerm. En trenger med andre ord ikke bare fjerne informasjon på små skjermer, men også gjøre disse rikere.

Svaret på utfordringen med å nå ut til flere med ditt innhold er altså svært sjelden å lage app. Kun når app gir bruker merverdi det er utfordrende å bygge inn i en responsiv nettside bør en tenke på app. Ellers er det smartere å jobbe med kommunikasjonsstrategien din.

 

3 comments

  1. Godt skrevet, Frank! Dette er viktige presiseringer som bør fremheves i den offentlige debatten.

  2. sikucontrolfan32 / 30. Januar 2012hi schönes video ich hab den gleichen von siku aber bei mir ist die lenkung schon kaputt und das nach nur 2 stwotenAntunrden

Legg igjen en kommentar til Candy Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.