Ida Aasen på scenen under Webdagen i Ålesund.

Konferansen som merkevarebygger

Når et selskap i en middels stor norsk by har behov for å sette seg selv på kartet kan de gjøre det på mange måter. Et av de mer offensive er å lage et stort arrangement, skape inspirasjon og i tur blest om seg selv. Det handler om posisjonering og egen omdømmebygging. Selv om de isolert sett kanskje taper penger på arrangementet.

 Jeg stod selv på scenen under Webdagen i Ålesund forrige uke og snakket om hvordan vi praktiserer digital kommunikasjon i Innovasjon Norge. Et smekkfullt Terminalen med 250 mennesker til stede vitnet om at det er et behov i markedet for faglig oppdatering og inspirasjon.

Navnelikhet med et større årlig arrangement i Oslo til tross, dette var et arrangement helt og holdent i regi av et av byens IT-selskaper, Avento. Hvilken interesse har de av å sette i gang et slikt arrangement?

Strategisk valg

En hel dag med et titalls foredragsholdere på scenen, hvorav omkring halvparten er flydd inn utenfra. Et stort apparat internt for å organisere og markedsføre arrangementet, og ikke minst kostnader til lokale, mat og drikke. Svarer det seg kostnadsmessig? Jeg kjenner ikke tallene, men skal jeg gjette tviler jeg på det. Så hvorfor er dette allikevel et strategisk riktig valg å gjøre?

For at et selskap skal kunne selge sine tjenester er det to helt fundamentale forutsetninger som må ligge på plass. Markedet en henvender seg til må først erkjenne at de har et behov eller et ønske om å utvikle seg. Dernest må de velge nettopp ditt firma til å hjelpe de å oppnå dette. Markedet må ha tillit til at det er du som er best skodd til å hjelpe de gjennom denne transformasjonen. Og det er hele poenget med Webdagen: Posisjonering.

Gjennom å skape en arena der de kan sette fokus på hvilke utviklingsmuligheter som finnes, både for selskapets eksisterende og potensielle kunder, er de i gang med å posisjonere seg. Ved å invitere foredragsholdere som dels er praktisk orientert og dels er visjonære, men likevel tilnærmer seg deler av samme tematikk, treffer de kunder som er ulike steder i egen behovsanalyse. Når arrangøren selv leverer tjenester i det samme spekteret, og også fletter egne folk inn som foredragsholdere, er veien til å plukke opp telefonen og initiere et samarbeid langt kortere.

– Vi hadde flere eksisterende og potensielle kunder fra ulike bransjer, i tillegg til konkurrenter, som har gitt oss veldig positiv feedback på selve dagen og gjennomføringen- det tar vi som et kompliment. Vi ønsker med dette å ta en posisjon, og vurderer å gjøre dette til en årlig tradisjon. Torill Standal Eliassen, salgs- og markedssjef, Avento.

Så er det da bare ren markedsføring av eget selskap? Sannsynligvis er det det.

Merkevarebygging

Svært få, om noen, selskaper rundt oss er tilstede av rent filantropiske årsaker. Webdagen er en måte å vekke bevissthet rundt arrangøren i deres marked, og med det å bygge en merkevare. Å arrangere et stort og vellykket seminar bringer med seg en del positive assosiasjoner. Selskaper som går i bresjen for slike arrangementer blir sett på som fremoverlente, initiativrike og kompetente. Lykkes de med gode foredragsholdere som inspirerer og fremstår solide og faglig sterke, farger dette over på arrangør.

Ved å bygge videre på et slikt konsept bygger det over tid omdømme. Slik mer kjente Webdagene i Oslo i bransjen har blitt ensbetydende med arrangøren Netlife Research, kan lokale merkevarer bygge omdømme for lokale arrangører. For det er det det handler om. Posisjonering, omdømme og å øke sjansen for at det er deg kunden ringer til for selv å bli bedre.
Foto: Ida Aalen på scenen under Webdagen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *