La kundene designe for deg

Driver du nettsted for å fortelle alt sjefen har på hjertet? Slutt med det! Gi heller brukerne dine det de er på jakt etter – nytte og funksjonalitet!

Nettstedet har som oppgave å dekke kundens behov så kjapt som mulig. Det vil si, med færrest mulig klikk gjennom mest mulig intuitive innganger til riktig nettside. Såfremt du ikke har logoen til VG eller et tilsvarende mediehus på lønnsslippen din, er det mindre sannsynlig at brukerne besøker ditt nettsted for å holde seg oppdatert. De er der fordi de skal utføre en bestemt handling eller finne konkret informasjon. Dette er som oftest nyttestoff, som ikke må oversettes med nyheter.

 

Lytt til kunden

Se på brukeren som din kunde. Hvordan vet du så hvilke behov kunden ønsker å dekke? Hvilke tjenester er viktige å synliggjøre, og hvilke kan du med fordel tone ned? Dette vil selvsagt avhenge av din forretningside og ditt eksistensgrunnlag, men å plassere hele lagerbeholdningen i utstillingsvinduet og overlate sorteringen til kunden er sjelden god strategi. Etabler kilder og la kunden fortelle deg hva som er viktig, ubevisst eller bevisst.

Kartlegg navigasjon

Etter at du har kjørt et langt prosjekt for å bestemme hvordan besøkende skal navigere ditt nettsted og hvilke ord som skal stå i hovedmenyen, har jobben egentlig akkurat startet. Du vil fort se at en del av ordene du valgte ikke fungerer, rett og slett fordi brukerne ikke finner de, eller legger en annen mening i begrepene enn du gjør. Prøv å forstå brukeratferd ved å se på webstatistikk og hvordan dine besøkende faktisk navigerer nettstedet ditt.

Webstatistikk forteller oss hvordan brukerne beveger seg rundt på nettstedet, men ikke hvorfor de gjør dette, eller hva de egentlig ser etter.

Hva søker de etter?

Når vi ikke finner innholdet vi leter etter tyr vi raskt til søk. Å se på søkedata gir derfor verdifull informasjon om hva brukeren er på jakt etter, og som kanskje er vanskelig å finne. Ved å analysere hvilke søkeord brukerne benytter kan du lære hva de er på jakt etter og hvilke begreper de finner naturlig å bruke. Om brukerne ser etter «penger» er kanskje ikke «monetære midler» riktig triggerord å ta i bruk på nettstedet. Tilpass deg de begreper kundene finner det naturlig å bruke.

Vær bevisst på å skille mellom interne søk som gjøres på nettsiden din og søkefrasen benyttet hos ekstern søkemotor for å komme til ditt nettsted. Det kan godt være andre målgrupper som når siden din via Google enn de som kommer direkte til deg, og derfor andre søkebegreper som brukes i Google enn inne på nettsiden din. Vurder hvilke som er mest relevante for din virksomhet.

En konvertering skjer når en person gjennomfører en ønsket handling, for eksempel et kjøp, en nedlasting, eller besøker en gitt nettside.

Spør kunden direkte

Webstatistikken har nå fortalt oss hvordan brukeren faktisk navigerer, og søkemønsteret har sladret om hva kunden egentlig ser etter. Om vi har korrelasjon på dette, altså høy besøksrate på de sidene som omhandler det brukerne søker etter, har vi sannsynligvis klart å lede brukerne inn på riktig del av nettstedet. Vi vet imidlertid ikke om bruker fikk løst oppgaven sin. Har du et transaksjonsbasert nettsted vil du kunne måle hvor mange som trykker på Kjøp-knappen, men om du har et informasjonsbasert nettsted er det mindre opplagt hvordan du måler konverteringer.

Derfor – er du i tvil, spør! Om du diskret spør kunden om vedkommende fant det de så etter, og gir mulighet til å komme med tilbakemeldinger har du etablert nok en verdifull kilde. Selv om folk flest er mer villig til å bruke tid på å gi ris enn ros, vil tilbakemeldingene gi oss brukerens egne ord på hva de ser etter, og i hvilken grad de er fornøyd med det de har funnet hos deg.

Lytteposter utenfor nettstedet

Om du ikke selv er i direkte kontakt med kunder og brukere, prat med de som har denne kontakten. De vet hva brukerne ser etter, og hvor skoen trykker. Snakk med de på sentralbordet, eller sitt ved siden av dem og lytt etter hvilke spørsmål de får. Er du heldig føres det en telefonlogg du kan bruke til å hente ut hva telefoniske henvendelser gjelder. Facebook kan også være verdifull kilde for avdekking av brukerbehov. For mange er det mer naturlig å spørre etter informasjon på Facebook enn å ringe eller sende epost. Bruk denne informasjonen aktivt, og responder alltid på henvendelser for å avdekke ytterligere behov.

Kildekritikk og sammenhenger

Om du har høyt antall sidevisninger, betyr det at brukerne synes det er så interessant å være der at de må lese mer? Eller betyr det simpelthen at de ikke finner fram, og klikker fram og tilbake i håp om tilfeldigvis finne det de er på jakt etter? Webstatistikk alene kan gi deg noen hypoteser, men sjelden hele bildet.

Å bare bruke én kilde til informasjon vil altså sjelden gi klare svar, og edruelig kildekritikk er derfor vesentlig. Ved å kombinere informasjonen du høster fra de ulike kildene kan du fra ulike ståsted identifisere felles mønstre. Bruk dette til å lage et nettsted som svarer på brukernes behov. Noen ganger skal det ikke mer til enn å forandre ordlyd på menypunkter, eller vekte innganger litt annerledes.

Forbedring av nettsted er en kontinuerlig prosess, og man bør måle brukeratferd kontinuerlig for å avdekke om endringer også er forbedringer. Det sjefen har behov for å kommunisere har kanskje ingen interesserte mottakere i din brukergruppe. Det du først tror er intuitivt kan gå brukeren hus forbi. Webutvikling er ikke et demokrati. Tvert i mot, det er et diktatur, der brukeren er diktator!

4 comments

  1. Je comprends votre position et à la fois, qui d'ailleurs me fait sourire, mais pour ma part je ne crierai "reviens tout est pardonné" que lorsqu'ils me ressortiront des versions correctes des monuments qu'ils ont défigurés !!

    1. Bonjour,Je suis passé devant une des enseignes qui avait certainement vaporisé ce parfum particulièrement attirant. Je suis particulièrement attiré par le musc notamment au sortir d’un hammam ou d’un sauna avec effectivement cette idée de propre si pa¨.uculiÃrretPoir vous cette version est plutôt un parfum d’homme ou de femme ?

Legg igjen en kommentar til http://www./ Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.