Forfatterens LinkedIn-profil

Sett ditt digitale fotavtrykk på LinkedIn!

Sett ditt digitale fotavtrykk med så tydelig og innholdsrikt innhold som du kan. Bygg en balansert profil, og se på det som verdens beste markedsføringskanal du kan styre helt selv.

Har du en skikkelig fin Linkedin-profil er det ikke et tegn på at du er flink, men at du har gått kurs fordi du ikke har klart å få jobben du mener du bør ha, uttaler samfunnsgeograf og førstelektor ved Markedshøyskolen, Karl-Fredrik Tangen via DN. Jeg mistenker en bevisst spissformulering for å få sosiale medier-forkjemperne til å bite på noen kroker, som flere også gjorde. Essensen i budskapet er uansett overraskende for en lektor ved Markedshøyskolen. For hva annet er LinkedIn enn utstilling og markedsføring av kompetanse i markedet?

 

Ren kosmetikk uten substans øker riktignok ikke attraktiviteten på jobbmarkedet, verken på LinkedIn eller andre sosiale medier. Men de som har og bruker sin kompetanse øker sin attraktivitet ved å være synlig, og hvor gjøres det bedre enn i sosiale kanaler?

Å gjøre jobben sin bra der en er i øyeblikket gir gode referanser, men å tenke at det er tilstrekkelig vitner om en gammeldags modell der kardemommebyloven rår. Det hjelper ikke å være grei og snill og for øvrig gjøre som man vil, om en skal synliggjøre sin attraktivitet. Spesielt ikke på det norske jobbmarkedet der mellom 50-70% av alle nyansettelser skjer gjennom nettverk, uten tradisjonell utlysing. Da sier det seg selv at dette bildet må justeres.

Når kompetente mennesker sitter på gjerdet uten å gjøre seg synlig går arbeidsgivere glipp av mye skjult kompetanse. Å inneha en LinkedIn-representasjon utgjør ingen forskjell i seg selv, men en vedlikeholdt profil bringer med seg en synlighet som ikke kan sammenliknes med at noen på mirakuløst vis ellers kjenner til det du gjør.

Når ansatte har rike personprofiler som er med å selge firmaet ser vi verdifull employer branding.

Nettverksbygging for nettverkets skyld der kvantitet trumfer kvalitet indikerer ofte at en prøver for hardt. Det hjelper ikke å ha flest mulig navn på kontaktlista om menneskene bak navnene ikke kjenner deg, vet hvem du er, hva du kan og hva du har gjort. En må ha relasjoner til navnene.

Om en er i bevisstheten til en omverden som har relevans til det en driver med, eller ønsker å drive med, driver en personal branding og markedsføring av seg selv. Jeg har selv fått flere konkrete jobbtilbud, der utgangspunktet for kontakten lå i min LinkedIn-profil. Ikke bare hva jeg hadde på CVen naturligvis, men denne i kombinasjon med aktiviteter jeg har gjort og relasjoner til andre personer ble alle viktige faktorer i vurderingen av min egnethet.

Potensielle samarbeidspartnere googles av alle for best mulig å forstå kultur, historikk og arbeidsmetodikk. De ansattes digitale fotavtrykk vil svært ofte være viktige i vurderingen. Rike personprofiler som bredt beskriver erfaringer og utdanning vil i min bok alltid telle ekstra positivt. Ikke bare eksponeres firmaets historikk på tidligere leveranser, men når de ansattes personprofiler er med å selge firmaet ser vi employer branding til gavn for både firma og person.

LinkedIn er naturligvis ikke den eneste kanalen man bør være bevisst på. Det er like viktig å å tenke helhetlig i alle sine sosiale kanaler, blogger og øvrige representasjoner online. Stikkord er kanalstrategi, og et valg på hvilke kanaler en velger å benytte og hvordan disse skal benyttes.

Har du en skikkelig fin LinkedIn-profil ER det et tegn på at du kan ditt fag, og er bevisst hvordan omverden oppfatter deg. Som i seg selv er en ekstra kvalifikasjon.

5 comments

  1. When I worked in a Bayard we built a fleet of ferrocement work boats. 40 FT. long by about 14 ft beam. We made a plywood mold and stapled multiple layers of chicken wire to the mold. Then it was plastered over with cement, the hull being about 3/8 inch thick.Then we turned them over and ripped the mold out and ground off the staples. In 1970 we could build a 40 ft hull for $800. Similar systems are used today for prefabricated concrete foundations. The main obstacle is building codes.

  2. I feel that all alternative schools should close. My neighbor attended Schwarz and it was a joke. She had numerous fights at the school. She was also denied the opportunity to leave and return back to Walker for the next school year. Her mother has decided to relocate back to the Houston area. I work for a school and when students were referred to the hearing office, they were kicked back to us. I attempted to speak with Mr. Haggen of her behalf and he was very rude to me. What a mess !!!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *