Foto: Ian Southwell

Med podcast på bunnlinja

Endrede medievaner og nye mønstre i hvordan vi konsumerer både underholdning og fag, har gjort podcasten aktuell som aldri før. Smarttelefonen gjør at tidslommene der vi ellers kjedet oss kan benyttes til å lytte, og dermed ha nyttig tidsfordriv tilgjengelig. Og med det åpner en ny mulighet seg for den som vil styrke sin merkevare: Å snakke rett inn i kundens hode.

Podcast er egentlig et gammelt fenomen. Vi har hatt de her hjemme siden NRK sendte sin første allerede tilbake i 2005. Og selv om dette fortsatt er en nisjekanal, har formatet aldri vært mer aktuelt. Mye skyldes endringene i hvordan vi ellers forholder oss til TV, musikk og annen digital underholdning: Ikke-lineært, i fart, og via vår viktigste eiendel: smart-telefonen.

Fra Sony til Soundcloud

La oss starte med musikken. Det var nemlig gjennom musikken vi først lærte oss å konsumere innhold mens vi var «andre steder» og gjorde «andre ting». Sonys Walkman ga oss frihet til å lytte til musikk utenom hjemmet, og fikk sin naturlige etterfølger med Discman. Men det var først da Steve Jobs trakk sin iPod opp av baklomma at vi virkelig fikk en enkel, legal og kul måte å ta med oss musikken på veien. iPod’en flyttet etterhvert inn i smarttelefonen, og Spotify og Tidal ga oss music on demand. Det samme skjedde på TV-fronten, der Netflix og AppleTV utfordret tradisjonell lineær-TV og gjorde video on demand viktigere og viktigere. Vi forholdt oss i mindre grad til sendeskjemaer, men konsumerte det vi ville når vi ville det. Slik også med podcast.

NRK var fanebærer for podcasten, og de mest populære programmene kunne lyttes til også utenom ordinær sendetid, nå har vi nå en enorm diversitet i floraen av podcaster. Både de tradisjonelle mediehusene og andre kommersielle aktører har sine egne varianter. Når en ikke lenger må forholde seg til innpass i sendetider, produksjonen er rimelig og et ferdig etablert distribusjonsnett allerede eksisterer, er det både økonomiske og teknisk sett lavterskel å produsere sin egen podcast.

Lære å lage din egen podcast? Kommunikasjonsforeningen har kurset for deg.

For mange er digital tilgjengelighet + tidsklemme = podcast. Det lyttes til podcast når en ellers ikke er så mottakelig for å ta inn informasjon fra en skjerm: i bil, på trening, når en rydder kjøkkenet, går tur med bikkja, men også når en jobber. Podcasten kan like mye være en faglig lytteropplevelse, der innholdet blir en del av den kompetansehevingen en hele tiden gjør på jobben.

Snakk rett til målgruppen

Men det er som med andre plattformer – podcasten er et fortjent medium, og leverer den ikke på innhold vil ikke dette formatet fungere bedre enn de øvrige. Brukt som innholdsmarkedsføring der gjentatt plassering i lytternes bevissthet bidrar til å bygge omdømme har podcasten sin misjon. Slik Giæver og Joffen styrker VG, Aftenpodden er lyden av Aftenposten, og Innopodden viser nye sider ved Innovasjon Norge. Ved å lytte til disse stemmene får man en helt annen relasjon til virksomhetene enn bare ved å lese tekstene de skriver. Og gode relasjoner skaper lojalitet. Som ubevisst påvirker kunders valg.

Podcasten har ennå ikke fått noe stor utbredelse i lyttertall, men formatet er i vekst. Slik det ofte forholder seg i sosiale medier, kvalitet er mer interessant enn kvantitet. Av de som jevnlig lytter på podcast gjør det store flertall dette via headset, og er med det bevisst tilstede i lytteropplevelsen. Podcast er således i liten grad bakgrunnslyd, slik tradisjonell radio gjerne er, men en kanal der avsender kan snakke direkte til interesserte lyttere. Det vil dermed være en god direktekanal til lojale interessenter, som lytter nettopp for å høre hva du har å si. Og da trenger ikke nødvendigvis volumet være stort for at nytteeffekten skal bli stor.

Verdifull tilleggskanal

Få tjener i dag penger som direkte følge av podcast. Som med det vi ellers finner på internett er vi er vant til å få det gratis, og brukermassen er ikke stor nok til at det er en tilfredsstillende forretningsmodell å ta betalt for podcast. Noen produksjoner er reklamefinansiert, men det er et vanskelig format å få reklame til å fungere i, da podcaster gjerne blir konsumert mens en er opptatt med andre ting. Direkte konvertering er med andre ord neppe det du oppnår med å være kommersielt tilstede i en podcast.

Men når vi allerede vet at den er relativt ukomplisert og billig å produsere, og at den bidrar til økt kjennskap og oppmerksomhet rundt aktørenes øvrige tilstedeværelser, så er det verdt å se nærmere på formatet som en verdifull tilleggskanal. Med en hel mediebransje på jakt etter forretningsmodeller for å veie opp for fallende annonseinntekter og dyr distribusjon, er det kanskje ikke så rart at flere utforsker podcastens muligheter.

En god podcast kan bygge videre på den merkevaren en allerede har skapt, og også videreutvikle den. Og selv om NRK startet allerede i 2005 er det fortsatt tid til å eksperimentere med formen. Treffer du på formatet kan din podcast gi din merkevare den lojaliteten og det fortrinnet som gjør at du blir valgt også neste gang. Burde ikke du da lage podcasten som dine kunder lytter til på vei til jobben?

Foto: Ian Southwell / Flickr

Dette innlegget er skrevet for og først publisert på prprat.no.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.