Branding

Personal branding

Å drive med personal branding gir fort assosiasjoner til klein, egosentrisk markedsføring. Oversetter vi begrepet til omdømmeskaping er dette noe vi alle driver med hver dag, hele tiden. Også når vi ikke er oppmerksom på dette.

Den kommersielle ekvivalenten er merkevare, og flere som driver i kommunikasjonsbransjen er sin egen kommersielle merkevare. Jeg er ikke det, men er naturligvis opptatt av hvilket omdømme Frank Langva har der ute. Når jeg er ute og foredrar om sosiale medier gir jeg ett inntrykk. I hvilken grad er min opptreden i de samme sosiale kanaler, og nå i denne bloggen, med på å bygge opp om dette bildet?

Du som leser denne bloggen har neppe fått kjennskap til den via firefarget brosjyre i posten. Bloggens eneste markedsføringskanal er sosiale medier, og lesertall vil være avhengig av det omdømmet som forbindes med forfatteren. Etter flere års deltakelse i sosiale kanaler med stort kontaktnett, er bloggen selv nå med å påvirke forfatterens omdømme.

Kalkulert ryggmargsrefleks
De fleste av oss har en ryggmargsrefleks når en agerer, både digitalt og i den fysiske verden: er dette noe vi kan noe om, en arena vi har forutsetninger til og ønsker å delta på? De med en mer bevisst strategi på hvordan de ønsker å fremstå velger kanskje bare noen temaer og saker som passer med det bildet de ønsker andre skal ha av seg. Selv gjør jeg dette, velger mine arenaer og temaer, uten at noen nok oppfatter det som kalkulert.

I noen kanaler privatperson, i andre fagmenneske, men mest av alt litt av alt

Som med temaer skiller jeg også mellom kanaler: Facebook er mer personlig enn andre, men aldri privat. Twitter er primært jobb, fag og interesser, og i mindre grad familieliv. Instagram er litt av alt. Det siste er for så vidt gjeldende for alle kanaler, de er litt av alt. Men så er vi alle hele mennesker med litt av alt i oss. Jeg er både fagperson, pappa, trener på fotballaget, avdanket rockemusiker og NSB-pendler. Alle disse sidene er bestanddeler i den personen jeg er, og påvirker mine valg og prioriteringer, både når jeg agerer som pappa og som kommunikatør.

Kilde til gode opplevelser
Det finnes flere kanaler jeg har prøvd ut og etter hvert valgt bort. Tidsklemma tvinger en til å ta valg om hvilke kanaler en skal bruke tid på. Selv om jeg forresten ikke er sikker på om «bruke tid på» er riktig begrep. Med det assosierer en gjerne formålsløs tidsbruk uten å få noe igjen for det. Jeg ser mer på sosiale kanaler som kilder for læring og gode opplevelser, både personlige, faglige og profesjonelle.

Nettopp gjennom å engasjere meg i sosiale medier har jeg kommet i kontakt med en rekke spennende og kunnskapsrike mennesker. Gjennom å engasjere meg i sosiale medier har jeg fått et større nettverk jeg ikke ville vært i nærheten av uten, og en opplevelse av å ha en egen stemme som når ut til andre. Gjennom valg av kanaler og tonen jeg bruker i disse har jeg vært med på å forme bildet andre danner seg av meg.

Ingen kanaler øser automatisk av seg selv, en må selv være med og bidra for å generere feedback. Denne bloggen er mitt bidrag og forsøk på å yte mer enn 140 tegn på Twitter. Denne bloggen er mitt forsøk på å skape en stemme, og min måte å drive personal branding. For å skape et forenklet, håndgripelig bilde av alle sidene som finnes i et webhode som kjører mye tog, en gang spilte i band og har to barn som venter der hjemme.

Hvilket bilde tegner du?
Foto: MkhMarketing

2 comments

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.