Podcast

Podcast bygger merkevare

Podcast er gammel teknologi. Vi har hatt de her hjemme siden NRK sendte sin første for 10 siden. Likevel er formatet nå mer aktuelt enn noensinne. Hvordan i all verden skjedde det?

NRK har vært fanebærer for podcasten helt siden formatets «gamle dager», og har nå et bredt utvalg bestående både av store lokomotiv, som superheltene i Radioresepsjonen, så vel som smale nisjeaktører. Vi får stadig større diversitet i hvem som starter egne podcasts. Både kommersielle aktører og flere av mediehusene, som avisene gjerne kaller seg i dag, er i gang.

Diversitet finner vi ikke bare i tilbydere, men også i innhold. Når en ikke må forholde seg til innpass i sendetider i det tradisjonelle radioformatet, har lett tilgang på nødvendig utstyr for produksjon, og med gode digitale distribusjonsmuligheter, er det egentlig fritt fram for å produsere. Men det er som med andre plattformer – podcasten er et fortjent medium, og leverer den ikke på innhold vil ikke formatet fungere bedre enn i øvrige kanaler.

Nærhet til lytteren som forretningsmodell

Hvorfor produserer stadig flere aktører egne podcasts? Kommersielle interesser vil det alltid være, og hos noen aktører er annonsører med og betaler gildet. Tradisjonell reklame er imidlertid ikke noe mindre irriterende enn på lineær radio. Debatten om content marketing går fortsatt sin opphetede gang, men her kan den kanskje ha sin misjon med en naturlig relasjon mellom podcastens utgangspunkt og historien som fortelles. For noen smelter dette helt sammen, og podcasten blir kanalen for å bygge lojalitet til en allerede eksisterende merkevare. Med en hel mediebransje på jakt etter forretningsmodeller for å veie opp for fallende annonseinntekter og dyr distribusjon, er det kanskje ikke så rart at flere utforsker podcastens muligheter.

– Podcast-formatet henvender seg gjerne til folk som lytter mens de gjør andre ting. Alle områdene vi har podcaster om er lett å snakke om og debattere, og det er innhold med rom for gode diskusjoner som er viktig for oss, sier Kristin Grøntoft, som jobber med sosiale medier i Aftenposten. For de er nærhet til lytterne viktige elementer, og deres Aftenpodden er et format der de kan møte leserne i en annen innpakning men med det samme, gode innholdet.

Podcasten er fra konsumentens perspektiv ideell for å fylle hullene i hverdagen, de små innimellom-pausene der en ikke gjør noe annet. Men også motsatt, når en nettopp gjør noe helt annet. Podcasten er en gavepakke til multitaskerne. Har en først blitt hekta på en serie er det mer fristende å lytte videre på en nedlastet podcast enn å sjekke innom nettaviser eller sosiale medier. For de av oss som fortsatt leser bøker, enten på papir eller digitalt, er det noe med det suget etter å komme tilbake til universet man befinner seg i når man er dypt inne i boken.

For meg er digital tilgjengelighet + tidsklemme = podcast. Det vil si at jeg lytter til podder når jeg ellers ikke er så mottakelig for å ta inn informasjon fra en skjerm: når jeg kjører bil, trener, rydder kjøkkenet, men også når jeg jobber. Podcasten kan også være en faglig lytteropplevelse, der innholdet blir en del av den kompetansehevingen en hele tiden gjør på jobben.

Lojalitet til merkevare

Hans-Petter Nygaard-Hansen og Marius Karlsen er relativt ferske aktører i dette markedet, men har lagt lista høyt for å levere på faglig innhold med sin MediaPuls. I denne sammenheng kan de nesten ses på som en meta-aktør, da de lager en podcast med temaer som befinner seg i skjæringspunktet kommunikasjon, innovasjon og teknologi, med alt det innebærer av tradisjonelle mediers transformasjon mot smartere bruk av internett – der nettopp podcast har sin naturlige plass i økosystemet.

– Jeg ønsker å være tilstede der hvor jeg tror målgruppen min og dermed kundene mine er. Jeg har siden i vår gått med tanker om å prøve ut podcast-formatet. Da vi oppdaget at det ikke fantes en podcast som omtalte mediebransjen, så var valget ganske enkelt, sier Hans-Petter Nygaard Hansen om bakgrunnen for deres MediaPuls-satsing.

Foreløpig er det ikke store grupper som lytter til podcast jevnlig. I hvert fall ikke sammenliknet med andre digitale kanaler. Fenomenet er langt større i Sverige enn i Norge. I USA ser vi at andelen podcast-lyttere er doblet fra 2008 til i dag. NRKs egne tall indikerer at det her hjemme er de unge, i denne sammenheng definert som 30 år eller yngre, som er de ivrigste lytterne.

Så er det da noe butikk i podcast? Når vi ser alle disse aktørene slenge seg på pod-bølgen, er det noe profitt å ta ut i andre enden?

Podcasten i seg selv skaper sannsynligvis ikke direkte innvirkning på så mange bunnlinjer. Men som vi har nevnt, podcasten er forholdsvis lett å produsere, og det er et format der en kan etablere en ekstra distribusjonskanal for kunnskap som en allerede sitter inne med. Sett i sammenheng med at formatet er en ekstra kanal der en kan være tilstede i bevisstheten til målgruppen, har den sin misjon for å bygge lojalitet til aktørenes øvrige tilstedeværelser. Er en allerede i et marked kan en god podcast bygge opp om den merkevaren en har skapt, og videreutvikle den. Gjort på en god og riktig måte kan det i det lange løp leses ut av bunnlinja!

 

Foto: Patrick Breltenbach

2 comments

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.