Hvor mange glass tåler barnet ditt? Kampanje kjørt på Jevnaker kommunes Facebook-side.

Det er jul – ta standpunkt!

Hvor mange glass tåler barnet ditt? Så direkte kan det sies når en offentlig aktør kjører holdningskampanje på Facebook for sine innbyggere. I stedet for å fremstå tannløse og identitetsløse er de tydelige, fremoverlente og med et klart budskap. Hva bruker dere Facebook-siden deres til denne jula?

Juletiden preges på tradisjonsrikt vis av drømmebilder av snøtunge grantrær og klassiske julemotiver for å sette oss i god stemning. Jeg vet det, for jeg har selv utformet slike og plassert de på intranett, internett og i sosiale medier med gode julehilsener. Men egentlig er de meningsløse, for hvem oppsøker din Facebook- side med det formål å komme i julestemning? De fleste er der for å løse en oppgave, ikke for å se på ditt Photoshop-pyntede julebilde.

Kanalene vi bruker for å kommunisere med kunder, innbyggere og andre interesserte er verdifulle, og vi fyller de nødig med tull og fjas på vegne av andre. Kanalene er til for å fremme egne budskap og kampanjer. Men i jula er det lov å være storsinnede. Jo Nesbø donerer hundretusener, artister spiller opp for Frelsesarmeen, vi har omtanke for hverandre, og det er tross alt jul bare en gang i året! For mange er imidlertid julehøytiden årets vanskeligste.

Dette er litt ubehagelig å tenke på. Vi vil helst holde oss i komfortsonen der alle har det hyggelig, får presanger under treet, god mat, trygghet og en varm seng å legge seg i. Litt som vi ikke har lyst til å ta inn over oss hvordan romfolket egentlig har det der de sover i steinura under Sinsenkrysset. Vi vil helst ikke forholde oss til de av oss som ikke passer inn i idealbildet.

Nettopp derfor – ta et standpunkt! Finn en sak dere brenner for, og bruk disse ukene til å prøve å gjøre en forskjell. Om det så er alkoholkampanje i tråd med Jevnaker, nerder for Fillippinene, verdens dyrefond eller undervisning for jenter i India – ta et standpunkt. Vis omverden at du jobber et sted som tar sitt sosiale alvor bevisst. Vi vet jo allerede at våre kunder er sosialt reflekterte mennesker som velger varemerker de vet støtter en god sak.

Dette trenger dermed ikke bare være ren veldedighet. Ved å ta et standpunkt kan man skille seg ut fra mengden, og bruke dette som ren employer branding. Få de ansatte til å bli med på kampanjen, og med ett får hele selskapet en sosial identitet og samvittighet å være stolt av. Når de sitter der i juleselskapet og på eget initiativ legger ut om at alle på jobben er med på dette markedsfører de ikke bare kampanjen, men minst like mye selskapet selv. Regn på det du, markedssjef!

Foto: hentet fra kampanje kjørt på Jevnaker kommunes Facebook-side.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.