Selskaper som ikke tør å satse stort løper en større risiko enn de som faktisk tar spranget. Foto: Alex Radelich / Unsplash

Større risiko å ikke satse

Selskaper som ikke tør å satse stort løper en større risiko enn de som faktisk tar spranget. Norske bedriftsledere med erfaring fra utenlandsk forretningskultur er tydelig i sin vurdering: Både norske selskaper og investorer må tørre mer!

Dette handler delvis om manglende tilgang på kapital for selskaper i vekst, men mest om tradisjon og innstilling. Vi ser det når barometre for attraktive arbeidsgivere blir gjennomført. Her hjemme vil majoriteten av unge arbeidstakere til store, etablerte selskaper. I forretningsmetropoler ute i verden trekkes derimot flere mot oppstartsselskaper.

-I London er det mer attraktivt å komme tidlig inn i selskaper. Det å jobbe i startups oppfattes som meningsfullt, og man har en sterk entreprenør-ånd. Selskapene har i sine DNA internasjonale perspektiver fra dag én, sier Robert Minsaas i Vega Insight. Han har jobbet med base i London i over 10 år, og har god kjennskap til forretningskulturen og miljøene der. Han mener hele økosystemet for selskaper bærer preg av å være internasjonalt sammensatt.

– I Norge har vi i større grad hatt fokus på trygghet, stabilitet og langsiktighet. Vi planlegger pensjon, legger rammer for livet og faller inn i etablerte mønstre. Et paradoks i en velferdsstat med et av verdens beste sikkerhetsnett, der fallhøyden er langt mindre enn de fleste andre steder i verden.

Finn ansatte som utfordrer

A company becomes the people it hires! Jonno Southam i Amazon er tydelig på at å finne de riktige ansatte er Amazons største utfordring. Southam, med bakgrunn både som entreprenør og med erfaring fra venturekapital-miljøene i London, representerte selskapet under Innovasjon Norges TEA-samling i London nylig. For mange selskaper glemmer å bruke tid på rekruttering. En finpusser gode heis-pitcher for investorer og kunder, men jobber ikke bevisst på å forme gode budskap utformet for å hente nye talenter. Å finne de riktige ansatte som kan utfordre og dra selskapet videre er vanskelig, men helt nødvendig for ikke å stivne i gamle former.

Bildet er imidlertid i ferd med å endre seg. Selskaper Innovasjon Norge har med seg i sine globale programmer, til blant annet London og New York, har tidlig en bevisst global tilnærming. Eller rettere sagt, de reflekterer ikke over at landegrensene er der. Dette gjelder spesielt kompetanse- og teknologibedrifter, der produkter ikke er like avhengig av fysisk distribusjon. De har kompetanse som er relevant over hele verden, og de kan attrahere gode hoder fra hele verden. Samtidig er de også i konkurranse med hele verden, som dermed setter en høy standard for hva man må levere på.

-Selv om en har ledende teknologi vil noen andre komme deg i forkjøpet om en bruker for lang tid. Risikoen er egentlig mindre for de som satser enn de som ikke satser. Det innebærer større risiko å sitte på gjerdet og vente, sier Øyvind Grotmol i norske Exabel.

Mister du moment, mister du marked

Grotmol har jobbet i teknologiselskaper både i USA og Norge, og har sett selskaper med lovende teknologi som aldri klarte å kommersialisere den fordi de beveget seg for sakte og ble innhentet av den teknologiske utviklingen. – Å ta en regional tilnærming er kortsynt, for det kommer fort konkurranse utenfra. Skal man lage et stort teknologiselskap er det ikke noe alternativ å være for forsiktigMister man momentet, mister man markedet.

Rett skal dog være rett. Dette handler ikke bare om selskapene selv og de ansatte, men også tilgang på kapital. Venturemiljøene rundt Silicon Valley i California er eksempelvis mange ganger større enn i Norge. Når selskaper i miljøene først skalerer gjøres det kraftig. Når hjemmemarkedet er ensbetydende med en stor andel av det globale markedet, er gulroten ekstra stor. Klarer disse selskapene å etablere en god posisjon i sitt hjemmemarked har de samtidig en god posisjon uansett hvilket marked de orienterer seg mot. Investormiljøene ser andre investere i teknologier som gir betydelig avkastning, og leter naturligvis etter liknende selskaper som kan gi tilsvarende avkastning for dem.

Sterkere investorer

Norske teknologiselskaper blir solgt til utlandet i det de begynner å nå en viss størrelse og bli attraktive. Det er naturlig. God teknologi blir mer verdifull med større markedsmuskler. Silicon Valley har brukt årtier på å bygge opp sitt økosystem. Suksessen der skyldes ikke rammebetingelsene (tvert imot, California har høye skattesatser, og lite offentlige støtteordninger), men heller at man har hatt selskaper som virkelig lykkes på global skala, hvilket tiltrekker både kapital og talenter til å satse tungt på nye selskaper.

Norske oppstartsselskaper etterlyser et sterkere og mer strukturert investor-økosystem i Norge. Man trenger å bygge suksessene som avler nye suksesser. Dette tar tid og langsiktig perspektiv. En trenger imidlertid ikke dra lenger enn til Stockholm for å finne miljøer som er mer aktive på skalering.

Da bør heller ikke veien være for lang her hjemme.

 

Denne bloggposten er opprinnelig skrevet for og publisert hos TEALondon

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.