- Denne oppgaven var umulig å si nei til (faksimilie, Aftenposten)

Seile utenfor kartet, Tinteguri?

Ett minutt og 40 sekunder inn i allmøtet slapp styreleder Reidar Sandal navnet på Innovasjon Norges nye administrerende direktør. I løpet av de knappe to minuttene han brukte på å komme fram til navnet, Anita Krohn Traaseth, ble det klart at styret hadde gjort et viktig veivalg for hvor selskapet skal gå. I en retning som signaliserer at Innovasjon Norge fortsatt skal leve opp til eget navn.

Vi satt på første rad. Hele kommunikasjonsavdelingen klar til å dekke nyheten om hvem som skulle lede selskapet framover, med skarpladde telefoner og PCer, ferdiglastet med Facebook, Twitter og Instagram. Jeg lot blikket vandre rundt i rommet for å se hvem som var her, som normalt ikke hørte hjemme. Jeg så ikke Karl Eirik Schjøtt-Pedersen, mannen det på forhånd var mest spekulasjoner om. Heller ikke Anita Krohn Traaseth for den saks skyld.

Krevende oppgave

Å drive et statlig selskap som både må tenke bunnlinje og utøve et samfunnsoppdrag er en krevende øvelse. Å jobbe på tvers av sektorer med kunder som spenner fra enkeltmannsforetak til industrigiganter krever både dyktige ansatte og særskilte ledere. Det er ikke mange forunt å beherske dette forretningsspennet, og også kommunisere troverdig med alle disse aktørene.

«Ung og dynamisk. Fremoverlent, i kontakt med dagens unge gründere. En figur som både er samlende internt, respektert eksternt og med klare visjoner for hvor selskapet skal gå». Dette var ord som summet over lunsjbord og ved kaffeautomaten. En grå politikerdress var ikke det vi trengte.

Vi fikk Anita Krohn Traaseth. En administrerende direktør som ikke bare er ung, men som også har solid ledererfaring innenfor strategi, innovasjon og gründervirksomhet. Som forstår det nye mediebildet, og har skapt seg en helt unik posisjon ved å bygge egen merkevare i sosiale kanaler gjennom å være raus, by på seg selv og dele åpent av egne erfaringer. Og kanskje viktigst for å gjøre seg nytte av dette i denne stillingen: Hun er respektert i de fleste miljøer.

Heiarop og lykkeønskninger

I løpet av ettermiddagen og kvelden kokte det i sosiale medier. På samme måte som vi på allmøtet i Akersgt følte vi kom best ut av denne avtalen, gjorde også sosiale medier-verden det. Ikke så rart, når fremadstormende næringslivsleder møter tungt statlig selskap trenger en ikke være kommunikasjonsrådgiver for å vite hvilken side folk heier på. Den gjennomgående tonen var at nå skulle det endelig bli fart på Innovasjon Norge.

Stillingsbeskrivelsen la stor vekt på operativ næringslivserfaring med internasjonal erfaring. Anita, jeg kaller henne bare det, har sittet i førersetet til et datterselskap av en amerikansk gigant, og besitter tung ledererfaring. I tillegg har hun sittet i gründermiljøer og gjort en del viktige transformasjoner selv. Hun har selv erfart den tunge veien til køen hos NAV, og har ord på seg for å være flink med menneskene rundt seg. Og hun er kvinne.

Kvinne med endringsvilje

Å få en kvinne på toppen gir en viktig signaleffekt for den type virksomhet hun nå skal lede. Kvinner er tradisjonelt mer trygghetssøkende, mindre risikovillig med høyere terskel for å starte for seg selv. Dette valget styrker arbeidet for å løfte kvinnelige entreprenører og gründere. Innovasjon Norge deler årlig ut prisen Årets Gründerkvinne, og med en mannstung ledergruppe gis dette arbeidet mer troverdighet. Innovasjon Norge fortsetter å gå i bresjen også på ledersiden.

Hva venter Anita hos Innovasjon Norge? Omkring 700 dyktige medarbeidere plassert over hele kloden. Som til tross for mye pepper i nettdebatter hver dag jobber for å få fart på norsk landbruk og næringsliv, og gjennom det enorme globale kontaktnett hjelper norske selskaper ut i verden og nye markeder. Etter 10 år begynner en å få en viss erfaring med dette. Men etter 10 år er det også på sin plass å røske litt i materien, og få nye øyne til å se hvordan dette kan gjøres enda bedre.

Jeg tror det er helt sikkert at Innovasjon Norge, på lik linje med alle andre selskaper, er nødt til å gå gjennom endringer
Anita Krohn Traaseth 

– Stå i hvem du er

Opprinnelig hadde jeg tenkt å la dette temaet ligge, og forholde meg til det kommunikasjonsarbeidet vi gjør med Innovasjon Norges logo og profil på seg. Men siden denne bloggen oppstod nettopp i forbindelse med at jeg begynte i Innovasjon Norge vil det ikke være naturlig å la temaet forbigå i stillhet. Og er det ikke nettopp ved sjefens egen filosofi om å dele tanker og refleksjoner vi i dag har et forhold til Tinteguri?

Det å være seg selv, det å ha mot nok, det å tørre å utfordre det etablerte, det å ha integritet og stå i hvem du er, og ta vare på folk – det er viktig.
Anita Krohn Traaseth

At Innovasjon Norge trenger Anita vil mange si seg enig i, men jeg tror Anita trenger Innovasjon Norge også. At dette er et stort steg opp for de fleste næringslivsledere er hevet over enhver tvil, og vil gi utfordringer det finnes få av i dette landet. Jeg har aldri møtt Anita, men at styret har gjort et særdeles godt valg er jeg helt sikker på. Men én ting er det bare å forberede seg på, Anita: Du kommer til å få kjeft! Kjeft fra de som er uenig i hvordan selskapet utfører sitt samfunnsoppdrag. Som er uenig i avgjørelser og vedtak som er gjort underveis. Som føler seg urettferdig behandlet. Som har satset alt de eier og har på noe vi ikke alltid har trua på. Du vil få kjeft.

Norske gründere og næringsliv venter med spenning på hvordan Innovasjon Norge tas videre. Vi som jobber i selskapet er også spent på i hvilken grad en ny sjef vil påvirke hva vi gjør og hvor vi går fra nå. Jeg tipper vi trenger litt tid på å sette kursen og navigere dit, men er trygg på at vi vil seile utenfor det gamle kartet. Jeg gleder meg til ferden!

 

Les mer:
Tinteguri – en blogg om ledelse og litt til
Anita Krohn Traaseth på Twitter
Anita Krohn Traaseth ny administrerende direktør i Innovasjon Norge

 

2 comments

Legg igjen en kommentar til Frank Langva Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.