Mer enn 10.000 følger nå Innovasjon Norge på Twitter.

Derfor er Twitter Innovasjon Norges viktigste sosiale kanal

Innovasjon Norge ser på sosiale medier som kanaler og kilder for til å utøve tre hovedfunksjoner: markedsføring, dialog og lytteposter. Til dette er Twitter helt overlegen de øvrige kanalene. Her forklarer jeg hvorfor.

Jeg registrerer at Facebook for mange blir en sterkere trafikkdriver enn øvrige sosiale medier. Det vil si, en økende andel av de som besøker virksomheters nettsider kommer fra linker på Facebook sammenlignet med øvrige sosiale medier. At Facebook for de fleste er størst er naturlig. Facebook er big brother i sosiale medier-sammenheng, og er alle andre sosiale plattformer overlegen i utbredelse i befolkningen.

Twitter-trafikk øker

Det er for så vidt tilfellet også for Innovasjon Norge, der Facebook er i en egen klasse om vi utelukkende ser på trafikkdriver-funksjonen. De siste 6 månedene er Facebook-andelen av trafikk til våre nettsider fra sosiale medier på 75 %, og langt større enn de 16 % som kommer fra Twitter. Men om vi ser på de to siste månedene har vi faktisk en økning i Twitter-andel, der nesten 20 % av social-trafikken kommer fra nettopp Twitter. Dette er interessant, og antyder en tendens som går mot det mange andre opplever.

IN_Twitter_630

Mer enn 10.000 følger nå Innovasjon Norge på Twitter.

 

Selv om færre er tilbøyelig til å klikke på våre linker på Twitter enn på Facebook, blir det vi poster på Twitter eksponert for flere. Innhold som når langt på Facebook når stort sett like langt på Twitter. Men – innhold med dårlig rekkevidde på Facebook, oppnår ofte høyere grad av eksponering på Twitter. Særlig tungt fagstoff, som kan være vanskelig å nå ut med på Facebook, kan nå langt på Twitter. En hypotese kan være at de som følger oss på Twitter følger oss av andre årsaker enn de som følger oss på Facebook, og således responderer annerledes enn i andre kanaler.

Verdt å nevne da er for så vidt at Innovasjon Norge har 45 % flere som følger oss på Twitter enn på Facebook. Nå vet alle at antall som liker eller følger en profil i sosiale medier ikke kan direkte oversettes som aktive deltakere, men sett i forhold til plattformenes størrelse for øvrig er det oppsiktsvekkende.

For de som skal ha kunder inn i nettbutikken er en effektiv trafikkdriver selvsagt essensielt. Men for å vise åpenhet, være tilgjengelig for kunder og etablere en stemme i det politiske ordskiftet er det langt flere måleparametere som må med i regnestykket.

Troverdighet en suksessfaktor

Der vi på Facebook i liten grad får annen respons enn Likes og klapp på skulderen, blir vi på Twitter møtt med langt mer både kritiske og interesserte stemmer. Vi må i det hele tatt grave dypere for å levere varene her, og blir oftere stilt til veggs både for egne aktiviteter, og for andres, som vi strengt tatt ikke kan ta ansvar for. Og vi responderer alltid – alltid – uansett om vi får ris, ros eller bare blir stilt undrende spørsmål. Her ligger sannsynligvis også noe av årsaken til at Twitter for oss har blitt en sentral lyttepost og diskusjonsarena.

-Vi driver ikke med sosiale medier fordi det er spennende, men fordi det er absolutt nødvendig for å fange dialogen. I min ledergruppe skal alle forstå og være aktive i sosiale medier.
Anita Krohn Traaseth

Sjefen sjøl, Anita Krohn Traaseth, er svært aktiv i sosiale kanaler, og en av landets mest profilerte næringslivsledere. Hun har som policy at alle i sentrale lederposisjoner i selskapet skal forstå og delta i sosiale medier. Videre oppfordrer hun så ofte hun kan hver og en i Innovasjon Norge til å gå ut der og etablere en stemme. Blant aktive twitrere i Innovasjon Norge finner vi personer fordelt på alle nivåer i hierarkiet, på tvers av fylkes- og landegrenser. Disse er kunnskapsrike deltakere, som bidrar med å etablere Innovasjon Norge som en seriøs aktør. Troverdighet er nøkkelordet. Hadde vi ikke hatt troverdige medarbeidere som bidrar i ordskiftet ville Twitter for oss vært en død kanal. I stedet har det altså blitt vår viktigste sosiale kanal for å fange dialogen.

For oss er det langt mer verdifullt enn å måle hvilken sosial kanal som genererer flest klikk inn på nettsidene.

 

One comment

  1. Jeg leste artikkelen med stor interesse. Også fordi den er rett iht til den prosjektoppgaven jeg skriver for Master of Management om Sosial kommunikasjon: Proaktiv kommunikasjon gjennom sosiale medier for virksomheter som vil nå sine mål. Jeg har en egen blogg som dokumenterer ulike akademia knyttet til sosial kommunikasjon og sosiale medier http://digitalestrategier.blogspot.com Ellers så ser jeg med stor glede at vi følger hverandre på twitter. Om du har spørsmål eller lurer på om vi har noe felles, er det bare å ta kontakt. Eller så samtales vi 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *