Smart universell utforming kan hjelpe deg til konkurransefortrinn. (Foto: Ruben Bos)

Derfor gir universell utforming konkurransefortrinn!

I mengden av spennende forelesere jeg hørte på Webforum 2014, skulle det vise seg å være pliktløpet om universell utforming som fikk meg til å tenke nye tanker om hvordan vi bygger våre nettsteder. De som nå designer og rendyrker nettsider med bevissthet rundt universal utforming vil få en fordel som gir viktige konkurransefortrinn. Her beskriver jeg hvorfor.

Vi har de siste årene snakket om mobile first, og etter hvert mobile only når vi har designet nettsider. Responsivt design har hjulpet oss å stable om nettsider slik at de faktisk får plass i mobiltelefonens begrensede skjermstørrelse. Underveis har vi sett at mye informasjon fort blir støy når presset inn på en liten flate. Vi har skjønt at vi må tenke nytt i designfasen, og tvunget oss til å prioritere bort alt som ikke hjelper brukeren å utføre sine oppgaver. Men har vi tenkt på hvilken kontekst brukeren er i når vi får besøk på nettsiden vår?


Kontekstuell design gir merverdi
Når du besøker nettsider med en desktop sitter du gjerne på kontoret eller hjemme i stua. I motsetning til når du besøker nettsider via mobiltelefon. Det vil si, du kan fortsatt sitte hjemme i stua, men det er også en mulighet for at du faktisk er på vei til eller allerede på plass i butikken. Flere og flere bruker mobilen til å finne produktinformasjon til produktet en holder i hånden framfor å spørre personell i butikken. IKEA er blant de som har skjønt dette. Om du blar deg fram til BILLY bokhyller på IKEAs nettsider med mobil får du direkte adgang til å sjekke lagerbeholdning i varehuset, men også informasjon om hvilken reol og hylle varen kan hentes fra. De mobile nettsidene fungerer med ett en som en støttefunksjon til kjøpsprosessen som skjer offline.

Men selv om kontekstuell design som dette er eksempel på, kan vi fortsatt forbedre informasjonsstrømmen vi ønsker å formidle. Et budskap er ikke kommunisert før det er forstått av mottaker. Vi som har sanser og førlighet i behold glemmer ofte de som har utfordringer med å ta inn informasjon slik vi presenterer den.  Hvordan vil din veltrimmede nettløsning fungere for de som ikke bruker mus, har problemer med syn eller hørsel?

Bevissthet rundt hvordan vi kommuniserer
Å måtte forholde seg til krav om fargekontraster, rigid strukturering av HTML-kode, kritisk filtrering av informasjon og andre tekniske spesifikasjoner kan umiddelbart føles som påtvungne krav. Krav som ikke oppleves tilstrekkelig gevinstgivende til at det er verdt anstrengelsene ved å gjøre dette, til tross for at lovverket har strammet skruen til hvilke krav som gjelder. Men på samme måte som mobile first har fått oss til å spisse brukeroppgavene vi skal betjene på nettsidene, kan universell utforming tvinge oss til å skape nettsted med bedre kvalitet. Dette handler om langt mer enn tekniske spesifikasjoner som måling av kontrastfarger og validering av HTML-kode også for deg som driver et nettsted. Det fordrer en bevissthet rundt hva vi legger i kommunikasjonen på web og hvordan vi kan utnytte denne.

6 av 10 dårlige brukeropplevelser sender brukeren til konkurrentenes nettsider

Noen er best rustet til å ta imot informasjon tekstlig, andre via lyd. Dyslektikere vil kanskje foretrekke å forholde seg til bilder eller video. Om vi allerede i designfasen legger opp til at brukere har ulike behov og planlegger ut fra dette vil vi fortsatt kunne ha oppgavedrevne nettsider, men som gir brukerne valgfrihet i hvordan de velger å konsumere ditt budskap.

Universell design som konkurransefortrinn
Googles tall viser at 6 av 10 dårlige brukeropplevelser sender brukeren til konkurrentenes nettsider. Gode sider gir på den annen side 55 % mer sannsynlighet for at du blir anbefalt videre til andre. Slik gode mobilsider ikke lenger et konkurransefortrinn, men en forventet hygienefaktor, tror jeg nettsider med universal utforming vil være tilsvarende. Ikke fordi de tilrettelegger for de med andre behov, men simpelthen fordi universelt utformede nettsider som gir brukeren valgfrihet på hvordan en ønsker å motta informasjonen, i sum gir bedre brukeropplevelser for alle. Bedre brukeropplevelser gir mer fornøyde brukere, som igjen gir mer klingende mynt i kassa!
Foto: Ruben Bos

2 comments

  1. dette er supert om det fungerer i dag bruker jeg lyd. det er ikke mangen sider på nettet jeg for beskrevet via lyd. dett har jeg sakt til flere som har nettsider. noen klarer det etter lang tids mas. andre ikke. jeg ønsker at det skal bli et krav

Legg igjen en kommentar til Frank Langva Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.