Utfordring akseptert

Utfordring akseptert!

De siste ukene har «utfordring akseptert» rast som en farsott gjennom Facebook-verden. Dette er bare siste blaff i rekken som treffer sosiale nettverk. Denne er imidlertid skreddersydd for aldersgruppen 40-60, som også er de som i størst grad har omfavnet den. Designet for å treffe de mest aktive brukerne i det sosiale nettverket. Ikke tilfeldig, om en ser på bruksmønstre i Facebook.

En populær myte sier at de unge har forlatt Facebook, at det ikke er en kul plattform å være på når både mamma, onkel og bestefar er der. Det er en myte, og de fleste myter er som vi vet bare myter og sjelden fakta.

Gruppen som er sterkest representert på Facebook i Norge er kvinner mellom 18 og 29 år, hvorav hele 97 % i segmentet har en Facebook-profil. Som også 3.3 million andre nordmenn har. Av disse er hele 86 % pålogget Facebook hver eneste dag.

Skreddersydd for 40+

Myten har imidlertid rett i en ting. Vi ser mindre og mindre av de unges aktiviteter på Facebook. Det henger dels sammen med at Facebook fremhver profilen til de vi interagerer med mest, og det er kanskje ikke denne gruppen. Men hovedgrunnen er at de unge hovedsakelig kommuniserer i lukkede grupper, der vi eldre ikke ser hva de gjør. Og om du føler deg støtt av å bli kalt gammel, sorry, men er du 40+ er du blant de eldre i denne sammenhengen. Og er du blant de som har akseptert utfordringen går du rett inn i dette segmentet.

Hvor kom utfordringen egentlig fra? De fleste som kastet seg på oppdaget den i egen nyhetsfeed fra noen de kjenner, plukket opp stafettpinnen og sendte den videre. Men hvor kom utfordringen egentlig fra? Hvor startet den, hvem var først? Man vet jo aldri hvor farsotter og diller starter, de bare er der ut av det blå. Hvor kom f.eks jojo-bølgen fra, for de som husker den? «Utfordring akseptert»-bølgen kom sannsynligvis fra Facebook selv. Og det av opplagte grunner.

Ironisk «memory lane»

Vi vet at 40+ segmentet poster mer på åpen vegg enn de yngre. Facebook har derfor en klar interesse i å skape et engasjement for så å kapitalisere på denne gruppen. Engasjement betyr mer trafikk på deres plattform. Mer trafikk betyr flere annonsevisninger, og mer penger i kassa til Zuck.

40+ segmentet har en tidsmessig avstand til epoken disse gamle bildene representerer. I det ligger en tilstrekkelig trygghet til å tørre å eksponere seg selv, med en ironisk distanse til datidens motebilde. For mange blir det en tur ned «memory lane», litt på samme måte som da man først startet å bruke Facebook, og søkte opp klassekamerater og venner fra gamle dager.

Vi driver økosystemet

Blir vi manipulert til å gi av oss selv og tilbringe mer tid på Facebook? Selvsagt, hele tiden. Alle de store aktørene legger mer funksjonalitet og flere tjenester inn i sine økosystemer, designet for å holde oss lenger på deres flater. Ikke bare for å eksponere oss for mer reklame, men for å lære mer om vår adferd. Jo mer de lærer om oss, jo bedre grunnlag har de for å gi oss innhold vi presumptivt er opptatt av, uansett om det er brukergenerert eller annonsørgenerert.

Vi vet alle at om det ikke koster oss noe å bruke en tjeneste, er det vi som er produktet. Facebook er et økosystem som er avhengig oss brukere. Skal dette økosystemet fortsette å spinne fordrer det at vi velger å være en del av det. Skal vi velge det må det være oppholdet verdt og gi oss de stimuli vi ønsker. Da kreves det brød og sirkus til folket. Utfordring akseptert.

 


Tusen takk for nydelige bildebidrag fra flotte, stilrike og kule venner: Britt Leira Heimdal,Sissel Ambjør,Eva Finseth,Perry Silseth,Trude Andersen,Kathrine Marie Adamsen,Eric Sundby, Annicken Hjelle og Ivar Breivik. Dere rocker!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *