Spiller artister i fremtiden konserter som før? Foto: Flavio Gasperini / Unsplash

Når verdensstjerner spiller live i din egen stue

Denne påsken spiller Kvelertak en konsert hjemme i Norge som blir streamet direkte på nett. Vi som følger konserten får bandet rett hjem på skjermen, enten på kontoret, i hengekøya eller i sofaen. One day world tour – live from your living room. De er således ikke de eneste som gjør det på denne måten. Flere artister har tatt i bruk liknende varianter. Og selv om vi fra tid til annen har kunnet oppleve enkelte konserter med band, enten på noen få kinoer eller på nett, ser vi nå risset av en ny forretningsmodell for musikkbransjen.

De siste årene har artister omtrent ikke tjent penger på det vi i gamle dager kalte «platesalg». Avspillinger i strømmetjenester gir bare smuler sammenlignet med tidligere fysisk salg. Dette har tvunget artister ut på veien for å spille for menigheten, selge t-skjorter og signere album. Når også denne inntektsstrømmen nå stopper opp tyr de til teknologien. For det er fortsatt behov for å nå ut til store publikumsmasser, og samtidig tjene penger på det. 

Online setter rekorder

Foreløpig er dette såpass nytt, og vi er såpass uvant med modellen der vi ser live konserter hjemme i egen stue, at vi gladelig betaler for å prøve det ut. Vi har sett det både her hjemme med norske artister, og internasjonalt, at inntjeningen de nå får på en konsert er større enn noen konserter de har holdt tidligere. New York Post omtaler fenomenet i sin artikkel Musicians who livestream during virus lockdown eye possible profits, og refererer til britiske Yungblud, som hadde 300.000 innom  den timen han holdt sin online-konsert. Dette utfordrer forretningsmodellen bak turnevirksomhet slik vi kjenner det. 

Når jeg skriver «slik vi kjenner det», må jeg samtidig erkjenne at «vi» er en relativ term. Våre barn er nok langt mer vant til å forholde seg til online underholdning. Allerede i februar 2019 hadde artisten Marshmello mer en 10 millioner tilskuere da han opptrådte live i det populære dataspillet Fortnite – tidenes største event noensinne.

I lys av det vi nå ser vil kanskje noen profitthungrige stille spørsmål ved hvorfor man skal dra folk og utstyr verden rundt, når man kan tjene penger ved å spille én gang fra en scene i nabolaget og streame den live på nett. Selv om dette riktignok får mye oppmerksomhet nå, tror jeg ikke det alene vil være en bærekraftig forretningsmodell i fremtiden. Den fysiske opplevelsen av å være i et konsertlokale, volumet, det fysiske trykket, svetten og stemningen under en konsert lar seg ikke overføre til stua hjemme. Men som et supplement tror jeg dette er en interessant vei å gå. 

Ny forretningsmodell

For – hva om artister fortsetter å dra på turne som i dag, men i tillegg selger online billetter? Slik at de som ikke har lyst, anledning eller råd til å dra på den fysiske konserten kan kjøpe tilgang til å se konserten på skjermen hjemme? Hva om artister som ikke har anledning til å dra på turne, men allikevel vil holde kontakt med fans og presse, gjør enkeltkonserter nå og da, som sendes live? Hva om de supplerer disse med online Q&As, der de gjør intervjuer og svarer på spørsmål fra fans?

Hva om man trekker dette videre, og utvikler tilleggstjenester som gjør at hver online konsertdeltaker får en digitalt tilpasset versjon som er unik for vedkommende?

Jeg tror vi lenge har hatt teknologien til det, men kanskje ikke hatt fantasien, ønsket eller blitt tilstrekkelig tvunget til å innovere konsertopplevelsen. Nå er vi i en situasjon hvor det å komme opp med nye produkter og tjenester vil være viktig. Der dualiteten i både å være bredt tilgjengelig og samtidig eksklusiv for fansen vil være viktig. Det vil tvinge frem behovet for nye forretningsmodeller. Om de som driver konsertscener rundt om i verden bør skjelve i buksene er jeg usikker på. Jeg håper ikke det – for den ekte konsertopplevelsen lar seg ikke erstatte over skjerm. Men jeg er sikker på att i kjølvannet av Corona-krisen vil vi se helt nye former for opplevelser.

Jeg gleder meg!

Foto: Flavio Gasperini / Unsplash

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.